Reclama mincinoasa

Practica veche bazata pe idea fraiereste-l, ia-I banii si vezi dupa, este inca o practica curenta.
Si asta in conditiile in care legea in Romania este firava cand vine vorba de “investitorii strategici” ce trebuiesc protejati cu orice pret, in timp ce in cazul cetatenilor aceasta e aplicata cu duritate, vezi evenimentele de la Pungesti.
Producatorii agricoli necinstiti, prinzi cu mata in sac, adica cultivand soia modificata genetic, nu au avut nici culturile distruse, asa cu mar fi fost normal, nici amendati, doar ici si colo in presa, firave comentarii ce par nefiresti in hlizeala si degringolada ambientala generalizata deja.
Mai tineti minte vanzarea PETROM. Pentru edificare urmariti va rog videoclipul pentru ca veti afla lucruri interesante: http://www.youtube.com/watch?v=wuIdx9JycgM
Cat despre marile lanturi de magazine ce fac reclama la ieftiniri si reduceri neverosimile, nici acestea nu joaca tocmai dupa reguli. Si asta in conditiile in care la fiecare sfarsit de an declara la unison ca au avut “pierderi” catastrofale, irecuperabiile, ce mai, …
Astfel lantul de magazine si supermarketuri Carrefour a fost amendat pentru reclama mincinoasa in mai multe randuri. Inspectorii de la Protectia Consumatorilor Cluj au aplicat supermarketului Carrefour in urma unei sesizari, o amenda usturatoare pentru reclama mincinoasa. „Actiunea de control desfasurata cu ocazia cercetarii unei reclamatii, a evidentiat practici comerciale incorecte a unui operator economic, concretizate in actiuni inselatoare menite sa induca in eroare consumatorii si sa-i determine sa ia decizii de tranzactionare, pe care in cunostinta de cauza nu le-ar fi luat” au spus inspectorii. Amenda a fost aplicata in privinta nerespectarii promotiei „Garantia celui mai bun pret”, pentru jucarii si anumite categorii de produse, materialele publicitare. Promotia mentioa: ‘daca gasiti in alta parte mai ieftin, platim de 10 X diferenta’, consumatorii fiind invitati sa consulte regulamentul aflat in magazin, la serviciul relatii clienti”, a declarat seful Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC) Cluj, Mircea Radu.
Si cazul nu este unic, de la vanzarea de produse iesite din garantie si reetichetate, pana la modificari de inscrisuri in etichetele produselor, cu aplicarea de materiale grafice exact pe termenele de garantie, intamplatoare nu-i asa!
Si, daca credeti ca , furnizorii de servicii sunt mai cinstiti, mai ganditi-va. De cate ori v-ati cazat in hoteluri de “n” stele cu servicii de n-5 stele. Imposibil sa fi ratat o asemenea ocazie, si asta nu doar datorita operatorilor de turism locali, ba chiar si a celor straini.
Nici cei ce apeleaza la serviciile pizzeriilor nu sunt scutiti de reclama mincinoasa. – reclama mincinoasa. Astfel: nerespectarea termenilor de livrare, neemiterea de bon fiscal/factura fiscala, livrarea altui tip de pizza decat cel specificat, fac parte din multitudinea de probleme induse de reclama mincinoasa. Astfel acestea vand prin reclama mincinoasa in colaborare cu diverse firme de marketing, pliante cu valoare de “n” lei si care contin “n” tichete pentru o pizza+1 gratis. Apeland la aceste servicii, cumparatorul se bazeaza pe agentii publicitari care specificau expres principalul avantaj al acestei pizzerii, anume acela ca acestia livreaza pizza in “n” de minute, situatie la care apeleaza de multe ori chiar cei ce impart acelasi spatiu de lucru. Ce constatam: ca desi plata a fost facuta corect nu primim nici o chitanta/factura pe aceasta suma, ci doar suntem pusi sa stampilam foaia de parcurs, de exemplu, si cu asta basta. Situatia se poate repeta: comandam pizza de trei ori si de la aceeasi pizzerie. De fiecare data ni se spune un timp de livrare si evident acest timp este foarte departe de crunta realitate, depasindu-se cand cu o ora, cand cu o ora si 20 de minute, ultima data livrarea venind dupa aproape doua ore, doua ore si ceva (traficul bata-l vina!). Si ca o surpriza, de fiecare data ni se spune pe un ton foarte arogant eventual, chiar telefonic dar si verbal direct de catre persoana care livreaza pizza, ca trebuia sa comandam inainte de orele 10 (pam-pam). Acest lucru nu e mentionat nicaieri in reclama distribuita cu nonsalanta de studenti, elevi, etc. Si asta in conditiile in care niciodata, dar absolut niciodata nu primim factura sau chitanta pentru pizza. Cine ne poate ajuta in cazul in care inca mai avem tichete ramase si vrem sa ne recuperam banii? Pentru ca evident ne-am saturat de asa calitate a serviciilor. Ei bine, nimeni! Ca de obicei, turcu plateste! Pe brosura scrie ca pentru orice reclamatii sa ne adresam pizzeriei. La ultima livrare cerem returnarea catalogului cu tichetele ramase si din nou surpriza. Reprezentanta pizzeriei ne spune pe un ton imperativ sa ne adresam agentiei de marketing. Adica ne trimit ca de obicei de la Ana la Caiafa, in varianta locala, asta doar, doar sa renuntam, pentru ca pentru cei ce platesc aceste servicii ar fi un alt timp pierdut. Vi se pare cunoscuta situatia.
O alta teapa tipica este cea oferita de firmele online. Comandam una si primim alta. Ni se spune ca avem reducere pe site si pe factura e alt pret. Exact ca in supermarket. Si toate acestea sunt doar cateva exemple din multitudinea de situatii cu care se confrunta consumatorul in Romania.
Avem de asemenea reclame mincinoase in aproape toate serviciile posibile si imposibile, de la cazari la zboruri interne si internationale, de la mancare la geluri si lotiuni de plaja, de la dresajul cainilor de rasa, pana la achizitia de plante exotice sau animale vii.
Daca lotiunea nu ne protejeaza si ne alegem cu un cancer? Daca componentele lotiunii se degradeaza prin expunerea indelungata la soare, caldura, ultraviolete si compusii din compozitie se descompun si dau alti compusi, cancerigeni de aceasta data. Daca … mii de daca, mai mult sau mai putin explicati si expliciti dar bine “acoperiti” de reclama. Produse insuficient testate, “facute pe genunchi adica” sau pe vapor cand era hula mare ne dau vesnic dureri de cap. Si asta pentru ca in fond si la urma urmei scapa cine poate, ca si asa suntem mult prea multi!
Reclama cea mai haioasa este cea cu cauciucul care imbatranind devine mai bun. Daca ar fi asa, nu ne-am mai schimba pneurile niciodata si toti ne-am lua aceste cauciucuri nemuritoare! Si totusi reclama inca se difuzeaza, desi minciuna este mai mult decat evidenta!
Ce ne facem insa cand reclama este la medicamente? Aici problemele pot fi dintre cele mai diverse, efectele colaterale putand fi uneori fatale. Reclama agresiva in acest caz are un singur scop, sa acopere perioada de testare insuficienta, erorile semnalate prin presa alternativa, care popularizeaza cazurile grave, altfel ascunse sub pres de companiile producatoare, pentru ca s-ar pierde multi bani, si asta e singurul lucru care conteaza cu adevarat in lume. Un caz elocvent este cel al vaccinurilor, insuficient testate, si care pot avea efecte extrem de diversificate. In cazurile grave, in cazul deceselor, cui ne mai adresam? Cine ne da inapoi ce am pierdut? Cat costa viata unui om? Au cumva firmele ce-si fac reclama continua si un departament in care pentru fiecare astfel de caz? Cat costa un copil cu autism dobandit in urma unui vaccin cu “n” factori? Dar un copil mort? Dar unul devenit brusc handicapat?
Faptul ca, in aceste reclame, participa persoane publice extrem de cunoscute si eventual indragite de populatie, adanceste prapasta intre realitatea dura si minciuna reclamei. Astfel, intocmai precum Dem Rădulescu, Maria Ciobanu și Ion Dolănescu, care au sfătuit oamenii, prin intermediul unor reclame televizate, să-și depună economiile la falimentara Bancă Populară Română (BPR), si Marcel Iureș a fost atras într-o afacere care, dacă se va sfârși prost, îi va păta evident grav imaginea. Ciudat este că, deși unii incearca sa atraga atenția populației asupra unei posibile mașinațiuni privind așa-zisa transformare a ING Asigurări de Viață în NN Asigurări de Viață, la data de 6 ianuarie 2015, cunoscutul actor tot a pus botul la o riscantă compromitere definitivă și ireversibilă a propriei persoane. Toata aceasta goana dupa profit a transformat astfel totul intr-un mare circ, in care unii trag foloasele iar majoritatea ponoasele. Oare pana cand?

“Mai avem multe de descoperit, nu-i asa?” Atata doar ca sa nu fie prea tarziu!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s