Ambalajul care da … dependenta

Vedem zilnic diverse promotii prin mai toate super, mega, city mall-urile, in din ce in ce mai multe locatii, locatii raspandite si aparute ca ciupercile dupa ploaie, peste tot prin Bucurestiul nostru atat de feeric luminat. Si evident ca, data fiind situatia financiara extraordinara din Romania, majoritatea alergam continuu dupa ele. Este deja un reflex mai mult decat pavlovian, format in anii de extrema bunastare de dupa ‘89, un reflex cu care, din pacate, deja ne-am obisnuit si il acceptam, cum altfel decat tacit.

La noi inca nu se vinde, la noi inca se da! Multi inca se uita cu jind dupa ce au in plase ceilalti, insa toti vaneaza ieftinirile, sansele, oportunitatile, ofertele, mai mult sau mai putin reale, dar extrem de puternic mediatizate in mai loate locatiile comerciale, traind astfel iluzoria speranta ca economisim in aparenta cativa banuti. Si cum acei banuti se castiga deja extrem de greu in societatea super dezvoltata obtinuta in urma demolarii complete a industriei si agriculturii, goana dupa orice este mai ieftin a devenit o obisnuinta periculoasa. Criteriul suprem in Romania este pretul, restul chiar nu conteaza!

In paralel cu promotiile s-a dezvoltat insa si o alta ramura, mult mai periculoasa, aceea de promovare “stiintifica” a produselor de larg consum (bauturi carbogazoase, chipsuri, pufuleti). Cand spun stiintifica ma refer exclusiv la promovarea prin premierea imediata sau imediat ulterioara achizitiei a Mariei Sale Cumparatorul. Au aparut astfel fie razuibile cu castig imediat, fie prin coduri amplasate “discret” sub capac sau pe diverse zone interioare ale ambalajului, coduri ce trebuiesc trimise sub forma de SMS prin telefon sau completate ulterior pe anumite adrese pe internet (si va intrebati cum de aveti atata spam in inbox!), fie imediate, aparand astfel din mijlocul continutului mici pachetele cu “surprize” fie made in China, fie chiar bani reali, ambalati frumos si igienic, in pungute de plastic translucide, etansate cu un elaborat fermoar tot de PVC.

Si astfel odata cu aparitia acestora, nu putem sa pierdem din vedere ca aceasta minunata gaselnita este extrem de periculoasa pentru copiii nostri care sunt direct vizati si care si-a facut aparitia imediat dupa ‘89, odata cu aparitia produselor la fel de ieftine si de proaste din punct de vedere calitativ dar care le sunt in aparenta “dedicate” cu o ardoare demna de o cauza mai buna, fiind astfel prezente in mai toate produsele alimentare destinate copiilor si drept unic scop crearea dependentei de castig facil si aparent nemuncit. Iluzia Bingo inca persista in mintile multora, la fel ca si cea a FNI-ului, ca si cea a Caritas-ului, ca si … .

Micile “jucarele” din PVC, strecurate in pungute de plastic si ambalate in pungutele colorate cu personaje din basmele moderne, fiind pline de … “continutul oficial declarat” si care fac, teoretic, deliciul celor mici, care se bucura la fiecare reusita. Unele ambalaje contin pretioasa incarcatura, altele nu, aceasta alternanta hranind astfel “pasiunea” micutului si starnind dependenta ulterioara pentru jocurile de “noroc” de mai tarziu, cale sigura de faliment personal. Mai nou, unele ambalaje contin chiar bani reali, cu diverse valori si utilizati drept premiu. Si iar pasiunea castigului este starnita. Micutii iar se lauda ca au castigat, asta de fiecare data cand isi intalnesc partenerii de joaca, starnindu-le si lor printr-o contagiune “fireasca” varstei, dorinta de a castiga, momentan pe banii parintilor.

Sigur ca acest gen de publicitate ar parea la urma urmei unul complet nevinovat, dar … . Asa sa fie oare? Hranind din frageda copilarie pasiunea pentru castig facil si nemuncit, exacerband pasiunea starnita, pasiune ce va da la varsta adolescentei si apoi a maturitatii, o alta grozavie a naturii umane, si anume dependenta de jocuri de “noroc”.

Dependenta si iluzia castigului il vor transforma pe cel mic intr-o adevarata “fiara”, care se va manifesta extrem de violent de fiecare data cand parintii ii vor refuza accesul la “jocul” aparent nevinovat al ambalajului sau recipientului frumos colorat in care se afla celebrele “surprize”, atat de ravnite.

Cum legislatia romaneasca chiar nu are nici un fel de prevederi in acest domeniu, vanzarile produselor la care se face o astfel de promovare “stiintifica” cresc, evident pe spinarea parintilor, care rusinati si oarecum obligati de manifestarile micutului (a se citi circul creat de dependentul deja de …). Si asta pentru ca asa este acum normal, in lumea globalizarii si in lumina principiilor marketing-ului modern aplicat tuturor, fara deosebire.

Acum cateva luni autoritatile au inceput sa reglementeze intrucatva jocurile de noroc de pe net, intervenind in forta uneori la sediile organizatorilor. Oare vanzarea de produse asociate cu un potential castig, fie el financiar sau nu, nu intra si ea in aceeasi categorie a jocurilor de noroc. Nu cultiva si ea exact acelasi tip de dependenta, nu creaza tocmai premizele aparitiei dependentei de jocurile de noroc, de ….

Asa ca zilnic apar zeci de produse, care mai de care mai “sanatoase” si mai “benefice” destinate mai mult sau mai putin exclusiv dezvoltarii firesti a copilului si tot asa apar si dramele ulterioare ale celor ce-si joaca efectiv mintile in fata meselor de joc, a pacanelelor si a tuturor celorlalte mijloace ce hranesc idea existentei unui castig extrem de facil si totodata nemuncit (nemeritat ar fi corect spus).

Asa apar mai tarziu toate problemele … . Pentru ca acum chiar nu se iau nici un fel de masuri, de catre nici o autoritate in domeniu.

Dar traim in Romania si asta … se vede si se simte.

Digg This
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s